Το "Animal Farm" είναι μια νουβέλα που γράφτηκε
από τον George Orwell και δημοσιεύτηκε το 1945. Είναι μια σατιρική αλληγορία
που χρησιμοποιεί μια ομάδα ζώων φάρμας για να αναπαραστήσει γεγονότα που
οδήγησαν στη Ρωσική Επανάσταση του 1917 και την επακόλουθη σταλινική εποχή στη
Σοβιετική Ένωση. Ακολουθεί μια περίληψη και ανάλυση της νουβέλας:
**Περίληψη**:
Η ιστορία διαδραματίζεται στο Manor Farm, όπου τα ζώα, με
επικεφαλής τον Old Major, έναν σοφό κάπρο, επαναστατούν ενάντια στον ανθρώπινο
ιδιοκτήτη τους, τον κύριο Τζόουνς, λόγω της κακομεταχείρισής τους. Ο Old Major
σκιαγραφεί τις αρχές του «Animalism», μιας φιλοσοφίας που υποστηρίζει την
ισότητα των ζώων. Μετά τον θάνατο του Γέρου Ταγματάρχη, τα ζώα, με επικεφαλής
τους χοίρους Snowball και Napoleon, επαναστατούν και οι άνθρωποι ανατρέπονται.
Τα ζώα μετονομάζουν τη φάρμα «Φάρμα Ζώων» και καθιερώνουν
τους δικούς τους κανόνες, συμπεριλαμβανομένων των Επτά Εντολών. Στην αρχή, η
φάρμα ευδοκιμεί με το νέο σύστημα, αλλά με την πάροδο του χρόνου, τα γουρούνια,
ειδικά ο Ναπολέοντας, μοιάζουν όλο και περισσότερο με τους ανθρώπους εναντίον
των οποίων επαναστάτησαν αρχικά. Χειραγωγούν τα άλλα ζώα, ξαναγράφουν ιστορία
και γίνονται διεφθαρμένοι ηγέτες.
Οι Επτά Εντολές σταδιακά αλλάζουν και τα γουρούνια
σχηματίζουν συμμαχίες με τους ανθρώπους, στους οποίους κάποτε αντιτάχθηκαν. Τα
άλλα ζώα εργάζονται σκληρά αλλά λαμβάνουν ελάχιστα σε αντάλλαγμα. Τελικά, η
φάρμα δεν διακρίνεται από την αρχική της κατάσταση και τα γουρούνια
απολαμβάνουν προνόμια ενώ τα άλλα ζώα ζουν στη φτώχεια.
**Ανάλυση**:
1. **Αλληγορία της Ρωσικής Επανάστασης**: Η "Φάρμα των
Ζώων" είναι μια λεπτώς καλυμμένη αλληγορία για τα γεγονότα της Ρωσικής
Επανάστασης και του μετέπειτα σοβιετικού καθεστώτος. Τα ζώα αντιπροσωπεύουν
διάφορες τάξεις και μορφές από εκείνη την εποχή. Για παράδειγμα, ο Old Major
συμβολίζει τον Καρλ Μαρξ, ενώ ο Ναπολέων αντιπροσωπεύει τον Ιωσήφ Στάλιν.
2. **Διαφθορά της εξουσίας**: Η νουβέλα απεικονίζει πώς η εξουσία
μπορεί να διαφθείρει αυτούς που την αποκτούν. Τα γουρούνια ξεκινούν με ευγενείς
προθέσεις αλλά σταδιακά γίνονται τυραννικοί άρχοντες, προδίδοντας τις αρχές του
Animalism.
3. **Χειραγώγηση της γλώσσας**: Η ικανότητα των γουρουνιών
να χειραγωγούν τη γλώσσα και να ξαναγράφουν την ιστορία είναι μια κριτική της
προπαγάνδας και της λογοκρισίας στα ολοκληρωτικά καθεστώτα. Οι μεταβαλλόμενες
εντολές και συνθήματα αντικατοπτρίζουν τη διαστρέβλωση της αλήθειας.
4. **Ταξική πάλη**: Η ιστορία αντικατοπτρίζει τον αγώνα
μεταξύ της εργατικής τάξης (τα άλλα ζώα) και της άρχουσας τάξης (τα γουρούνια).
Καταδεικνύει πώς οι επαναστάσεις μπορούν μερικές φορές να οδηγήσουν στην
αντικατάσταση ενός καταπιεστικού καθεστώτος με ένα άλλο.
5. **Απώλεια Ατομικών Δικαιωμάτων**: Καθώς η ιστορία
εξελίσσεται, τα ζώα χάνουν τα ατομικά τους δικαιώματα και ελευθερίες. Αυτό
αντικατοπτρίζει την απώλεια των πολιτικών ελευθεριών στα ολοκληρωτικά
καθεστώτα.
6. **Κινική άποψη για την πολιτική**: Το έργο του Όργουελ
είναι μια κριτική του πολιτικού συστήματος και της τάσης των επαναστάσεων να
επιλέγονται από άτομα ή ομάδες που διψούν για εξουσία.
Το "Animal Farm" είναι μια ισχυρή κριτική στον
ολοκληρωτισμό, τον αυταρχισμό και τη διαφθορά των ιδανικών. Χρησιμεύει ως
προειδοποίηση για τους κινδύνους να επιτραπεί σε όσους βρίσκονται στην εξουσία
να προδώσουν τις ίδιες τις αρχές που ισχυρίζονται ότι υποστηρίζουν. Η συνάφεια
της νουβέλας εκτείνεται πέρα από το ιστορικό της πλαίσιο, καθιστώντας την ένα
διαχρονικό κομμάτι πολιτικής λογοτεχνίας.
4 σχόλια:
Τον Ροφό γιατί δεν πρότειναν αυτοί της αντιπολίτευσης έστω και για αναπληρωματικό μέλος.
Θα είχε πλάκα η συνεδρίαση ο παλαμιδας κόντρα με τον Ροφό
Ένας νεαρός δάσκαλος (Άγγελος Αντωνόπουλος) φτάνει στο αποκρυσμένο απο την μετανάστευση χωριό θα προσπαθήσει να προσφέρει στα παιδιά μόρφωση , αλλά και να γεφυρώσει τις διαφορές των κατοίκων , οι οποίες ξεκινούν από τις ραδιουργίες ενός ισχυρού γαιοκτήμονα (Γιάννης Αργύρης). Ερωτεύεται την κόρη του προέδρου του χωριού (Νίκη Τριανταφυλλίδη) και αγωνίζεται για την κατασκευή ενός δρόμου που θα φέρει το χωριό σε επικοινωνία με τον υπόλοιπο κόσμο. Ο γαιοκτήμονας με τον μεγάλο του γιο (Νίκος Αλεξίου) θα αντιδράσουν στην κατασκευή του δρόμου και θα καταφέρουν τελικά να ματαιώσουν την κατασκευή του, πληρώνοντας όμως ένα μεγάλο τίμημα. Το θάνατο του μικρού γιου (Βασιλάκης Καΐλας) του αλαζονικού κτηματία.
Γενικά οι οικονομικές συνθήκες της εποχής ήταν δύσκολες και οι άνθρωποι ζούσαν φτωχικά. Αυτό φαίνεται κι από τον τρόπο που ζούσαν . Όλοι οι κάτοικοι είναι οικονομικά εξαρτημένοι απο τον πλούσιο Λιάπη , αυτός συντηρεί όλο το χωριό. Ο δάσκαλος ωστόσο προσπαθεί να προσφέρει μόρφωση και να γεφυρώσει την «απόσταση» του χωριού με τη μεγαλούπολη σε οικονομικό, πολιτιστικό και κοινωνικό επίπεδο. Έτσι θα επιτευχθεί η απεξάρτηση από τον Λιάπη. Η εμφάνιση και τα υπάρχοντα του καταδεικνύουν την οικονομική του άνεση είναι σχετικά εύπορος. Οι εκπαιδευτικοί ήταν επίσημα ντυμένοι στο σχολείο σε αντίθεση με τη σημερινή εποχή που οι ενδυματολογικοί κανόνες είναι πιο χαλαροί.
Οι κάτοικοι του χωριού όταν πρωτοήρθε ο δάσκαλος στο χωριό είχαν μια τυπική σχέση με αυτόν. Εξαίρεση αποτελούσαν ο πρόεδρος και η κόρη του. Όταν όμως ο δάσκαλος μίλησε στους κατοίκους για την κατασκευή του δρόμου όλοι τον αγάπησαν και του συμπαραστάθηκαν. Μόνο η οικογένεια του Λιάπη , με εξαίρεση το μικρό της γιό , ήταν εναντίον των λεγόμενών του δάσκαλου .
Σύμφωνα με την ταινία «στον δάσκαλο μας με αγάπη» η πειθαρχία στα σχολεία ακολουθεί πιο σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους σε σχέση με τα δεδομένα της εποχής. Ενώ συνήθη φαινόμενα ήταν η επιβολή αυστηρών ποινών , ξυλοδαρμού και προσβολών, ο δάσκαλος της ταινίας μας προσπαθεί με νουθεσίες και διάλογο να συνετίσει τους μαθητές. Η μέθοδος αυτή επέφερε θετικά αποτελέσματα στη σχέση μαθητών και δασκάλων .
ΚΑΘΕ ΟΜΟΙΌΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΑ
Αυτοί της δήθεν αντιπολίτευσης τουλάχιστον κράτησαν τα προσχήματα
Αυτοί της δήθεν αντιπολίτευσης τουλάχιστον κράτησαν τα προσχήματα
Δημοσίευση σχολίου